she colours sketchbook home follow

josei-chan
A 15 years old typewriter. Love writing, reading, drawing and typing. A big fan of Hlovate. Jazakillah.


koko de hanasu


okina hakushu
Template was made by
Miichiko. Thanks to Pixel-diary for the cute pixels and icons.


RIYAK.
14 September 2013 | 3 comments

Assalamualaikum. Ohio :) Hari ni nak kongsi sikit cerita pasal RIYAK. Yeah, riyak. Wait, wait. Riyak tu apa ek? Hem, as my opinion lah, riyak is something yang kita banggakan. Senang cerita, bangga dengan diri sendiri lah. Riyak ni boleh jadi dalam macam-macam situasi.

-Time buat ibadah.
  Kita rasa macam kita sorang je yang rajin buat ibadah tu. Solat tahajjud, recite Quran, ape lagi, iktikaf, solat Dhuha. Everything rasa macam, "eh aku sorang je ah yang buat. Aduh aduh malu nanti budak-budak junior aku tengok aku sorang je yang rajin cep cep,". RIYAK tu weh RIYAK.

-Time bagi sedekah.
 'Eh aku hulur 10 ringgit, dia hulur 20 sen je? Cis kedekut betul. Tengok cam aku, tak de pun nak bagi sikit-sikit, humppph,'. RIYAK weh RIYAK.

-Time kita sorang je ada benda tu.
  Kawan cakap, "Eh awak tahniah lah dapat 96 dalam Math. Terer  ah awak ni,"
  Kita cakap, "Eh biase lah kita kan memang terer Math dari dulu lagi awak tak tau ke?"
  Nampak tak RIYAKnye kat sini?

  Example 2:
  Kawan cakap, "Peh ada Nikon lah seh budak ni,"
  Kita cakap, "Eh biase lah macam tak tau je,"
  RIYAK dah ni.

Ini semua yang aku cerita berdasarkan apa yang aku rasa. Seriously aku pernah rasa semua ni. Maybe ada contoh lain yang aku tak taip kat sini. Tapi apa yang aku contohkan tadi adalah apa yang aku pernah rasa lah. Riyak time ibadah. Riyak time sedekah. Riyak time kita sorang je yang ada benda tu.

RIYAK.

Suatu syirik kecil. Yang menghapus SEGALA kebaikan. Tak baik riyak. Walaupun kita tak ucap ayat yang menunjukkan kita ni riyak, tapi kalau hati dah ada perasaan riyak, memang riyak ah sampai kesudah. Riyak dengan segala benda yang kita ada. Riyak dengan segala apa yang milik kita, kononnya. Lupa ke? SEMUA ALLAH PUNYA.

Cakaplah sekali pun, "Eh mestilah kaya mestilah dah biase mestilah pandai bla blu bla blu bla blu" but we must know everything Allah bagi  dan Allah akan ambil balik. Lagi satu hal, kalau kita riyak dengan orang, and then bila orang tu riyak balik dengan kita, kita semua suka ke? Tak an. Tak an. Because what you give is what you get back. Buat jahat dibalas jahat, buat baik dibalas baik rite? So jom doa selalu YA ALLAH HINDARILAH KAMI DARI SIFAT RIYAK AMIN 

May Allah blessed us. Assalamualaikum :D

FUTURE
PAST